ارائه الگویی جهت موفقیت مدیریت دانش در زنجیره تامین با استفاده از روش نقشه شناختی فازی و دیمتل

در سازمان‌های تولیدی و صنعتی کشورهای پیشرو، موازنه میان دانش و سایر منابع، به نفع دانش تغییر یافته است؛ به‌ گونه‌ ای که دانش به عاملی تعیین‌ کننده در زندگی تولیدی و صنعتی کار و سرمایه تبدیل‌ شده است. مدیریت دانش، یکی از مهمترین منابع رقابتی برای هر سازمان محسوب می شود، به نحوی که بسیاری معتقدند که شرکت هایی که بتوانند هرچه سریعتر دانش را کسب و به مرحله کاربردی برسانند در یک بـازار رقـابتی، مـوفق تر خواهنـد بـود. از طرفی دیگر، رقابت بین شرکتی اهمیت خـود را از دسـت داده اسـت و رقابـت بـین زنجیره های تامین جهت ارائه حداکثر ارزش به مشـتری، مـورد تاکیـد قـرار گرفتـه است. بنابراین، این تحقیق به دنبال ارائه الگویی جهت موفقیت مدیریت دانش در زنجیره تأمین شرکت قیام نخ می باشد. در این پژوهش ابتدا 25 شاخص برای موفقیت مدیریت دانش در زنجیره تامین در نظر گرفته شد سپس از از دلفی فازی استفاده کردیم در نهایت با جرح و تعدیل 13 شاخص برای موفقیت مدیریت دانش در زنجیره تامین در نظر گرفته شد. سپس از تکنیک دیمتل فازی جهت روابط و اثرگذاری شاخص ها استفاده کردیم. از آنجا که دیمتل فازی صرفا به روابط و اثرگذاری شاخص‌ها می‌پردازد از نقشه شناختی فازی جهت ارائه مدل و رتبه بندی شاخص‌ها استفاده کردیم. نتایج به دست آمده نشان داد شاخص حمایت مدیران میانی و مدیریت ارشد به عنوان تاثیر گذارترین شاخص و استخراج دانش مشتری به عنوان تاثیرپذیرترین شاخص برای مدیریت دانش در زنجیره تامین می‌باشد.در پایان پژوهش نیز با توجه به نتایج حاصل، پیشنهاد‌هایی جهت کسب نتیجه بهتر از پیاده‌سازی پژوهش، ارائه می‌شود.

رشته: مدیریت - مدیریت صنعتی ـ تحقیق در عملیات

دانشگاه یزد، پردیس علوم انسانی و اجتماعی - دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.