ارائه مدل خودارزیابی بر اساس مدل EFQM با رویکرد ترکیبی نقشه شناختی فازی و مدل‌سازی معادلات ساختاری

در دنیای رقابتی امروز برخورداری از نظام خودارزیابی مناسب، یک مزیت رقابتی و ضامن بقاء و موفقیت هر سازمانی می‌باشد. به همین دلیل مد‌‌ل‌های مختلفی همچون، مدل تعالی EFQM جهت خودارزیابی گسترش یافته‌اند، اما پیچیدگی و پویایی روزافزون محیط، مد‌‌ل‌های خودارزیابی ایستا را بر نمی‌تابد، بنابراین مدل تعالی EFQM زمانی می‌تواند سازمان‌های امروزی را در امر مهم خودارزیابی یاری رساند که وضعیت و چگونگی برهم‌کنش میان توانمندسازها و نتایج آن قابل تحلیل باشد. درحالی که اغلب پژوهش‌ها در این حوزه بر بررسی تأثیر معیارهای مدل EFQM به صورت روابط علی یک‌طرفه (توانمندسازها بر نتایج) تمرکز دارند، این پژوهش درصدد یافتن و تحلیل و بررسی حلقه‌های بازخوردی (توانمندسازها بر نتایج و نتایج بر توانمندسازها) با توجه به تأکید مدل EFQM بر وجود بازخورد، می‌باشد. بدین منظور ابتدا اهم روابط موجود و شدت آن‌ها به‌وسیله تکنیک نقشه شناختی فازی و با بهره‌مندی از ذهن هفت خبره آشنا به مسئله، تعیین و در ادامه اعتبار کمی مدل با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری تأیید شده است و آزمون فرضیات مدل منجر به تأیید 21 رابطه شد و تنها یک رابطه رد شد، با حذف این یک رابطه ماتریس مجاورت اصلاح شده وارد نرم‌افزار FCMapper شد و مدلی پویا برای خودارزیابی ارائه گردید. شاخص‌های تأثیرپذیری و تأثیرگذاری و مرکزیت و به دنبال آن سناریوهای منتخب تعیین شدند و معرفی عامل کارکنان به‌عنوان پراهمیت‌ترین عامل و تأثیر شدید فرآیندها، محصولات و خدمات بر نتایج مشتریان و رهبری بر استراتژی از نتایج قابل توجه در این پژوهش می‌باشد و ارائه سناریوهای منتخب از یافته‌های پژوهش حاضر می‌باشد.

رشته: مدیریت - مدیریت صنعتی ـ تحقیق در عملیات

دانشگاه یزد، پردیس علوم انسانی و اجتماعی - دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.