مدیریت دانش کاربرد منظم و هدفمدار داراییهای محسوس و غیر محسوس سازمان (دانش کارکنان) در جهت کنترل و هدایت منابع سازمان هست، بهگونهای که مسیر ایجاد ارزش و دانش جدید در سازمان را بهبود بخشد. در عصر دانشمحوری، تمایل سازمانها به بهرهگیری از شیوه مدیریت دانش بیشتر شده است، بنابراین چگونگی طراحی و بهکارگیری سیستم مدیریت دانش موفق، ضروری میباشد. پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانها همواره با مشکلاتی همراه است. بنابراین شناسایی عواملی که بتوانند در پیادهسازی و اجرای موفق مدیریت دانش در سازمان موثر باشند و همچنین ارزیابی برخورداری سازمان از این عوامل بسیار حائز اهمیت است. چراکه با انجام موارد بالا از اتلاف زمان، انرژی و هزینه در سازمان جلوگیری میشود.تحقیق حاضر بهمنظور شناسایی و ارائه مدلی از عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در شرکت برق منطقهای یزد صورت گرفته است. در این پژوهش پس از بررسی مطالعات پیشین، 20 عامل کلیدی از ویژگیهای فرهنگسازمانی ازنظر خبرگان دانشگاهی و سازمان موردمطالعه، مورد تائید قرار گرفت و با ترکیب روشهای کیفی و کمی ضمن بهکارگیری روشی نو در ارائه مدل، مدلی برای پیادهسازی موفق مدیریت دانش تدوین شد. برای این منظور تعداد 7 پرسشنامه ISM در میان خبرگان دانشگاهی و شرکت برق منطقهای یزد توزیع شد. که بر اساس نظرات آنها و با استفاده از تحلیل MICMAC، عوامل مستقل که دارای بیشترین قدرت نفوذ و کمترین قدرت وابستگی بوده، انتخاب شد و جهت ارائه مدل از تکنیک FCM برای تدوین پرسشنامه نقشه شناختی فازی مورد استفاده قرار گرفت. درنهایت تعداد 42 پرسشنامه در اختیار کارکنان متخصص در این زمینه از شرکت برق منطقهای یزد قرار گرفت و نتایج بهدستآمده بهعنوان ورودی نرمافزار FCMapper مورداستفاده قرار گرفت. با تحلیل دادههای بهدستآمده از نرمافزار FCMapper روابط میان عوامل بدست آمد و جهت ترسیم مدل از نرمافزارPajek استفاده گردید. بر اساس مدل بهدستآمده، مهمترین عوامل دستیابی از رابطه فرهنگسازمانی به جهت موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش رسالت، توجه به نتیجه(بازدهای گرایی) و نظام تشویق میباشد.
رشته: مدیریت - مدیریت صنعتی ـ تولید